نرم افزار بایگانی اسناد، ذخیره سازی، حسابداری، جستجوی راحت، امنیت و دسترسی سریع به اوراق بهادار شرکت را فراهم میکند. مدیریت اسناد میتواند شامل قراردادها، اطلاعات شخصی، مکاتبات، محتوای چندرسانه ای، پایگاههای دانش، رسانههای اجتماعی، آرشیو باشد.
حجم اطلاعات هر شرکتی دهها و صدها هزار فایل است. هر شرکتی دیر یا زود با چالش سازماندهی و خودکارسازی جریان اسناد روبرو میشود. و نرم افزار بایگانی اسناد همه اینها را انجام میدهد. این ممکن است به دلیل رشد شرکت، تغییرات در ساختار، نیاز به بروز رسانی شیوههای مدیریت و روشهای کاری باشد که مانع رقابت میشود.
نرم افزار بایگانی اسناد، به عبارت دیگر، سیستم مدیریت الکترونیکی اسنادی که به موقع در شرکت معرفی شده باشد، به غلبه بر چنین مشکلاتی کمک میکند و به ابزاری برای تجزیه و تحلیل وضعیت بسیاری از فرآیندهای تجاری تبدیل میشود. این به شما این امکان را میدهد که تنگناها را به موقع تشخیص دهید و استراتژیها و شیوههای مدیریت اسناد را برای بهبود کارایی شرکت تنظیم کنید.
تفاوت و مزیت آن چه میتواند باشد؟
تفاوت بین سیستمهای مدیریت اسناد و مکاتبات ایمیل ساده، مانند خدمات نوشتن آموزشی، این است که به شما اجازه میدهد بیشتر به طور رسمی کار کنید. حتماً چندین کارمند دارید، میتوانید وظایف خود را از طریق ایمیل برای آنها ارسال کنید و منتظر پاسخ باشید، اما این کار چندان راحت نیست. علاوه بر این، سرورهای ایمیل همیشه تحویل نامه را تضمین نمیکنند و همیشه گزارشهای خوانده شده (read reports) را ارسال نمیکنند.
سیستمهای EDMS از مفهوم گردش کار استفاده میکنند. این معمولاً ترتیبی از نقاط موازی یا متوالی است. هر نقطه میتواند شامل وظایف، ضرب الاجلها و فیلدهای گزارش باشد.
یک EDMS خوب معمولاً تاریخچه تعاملات با سند (کارهائی که روی سند انجام شده) را ثبت میکند، مانند زمانی که کاربر وظیفه خود را باز کرده یا گزارشی را ارسال کرده است. EDMS شرکتی، در برابر نرم افزارهای مخرب و ویروسها بیشتر محافظت میشود و به طور بالقوه همه فایلهای روی دیسک را رمزگذاری میکند.
یکی دیگر از مزایای بزرگ EDMS این است که به شما امکان میدهد با دادههای ساختاریافته کار کنید. برای مثال میتوانید این فرم فاکتور (کارت سند) را بدون دانش برنامه نویسی ایجاد کنید.
ویژگیهای کلیدی مدیریت اسناد
سازماندهی نرم افزار بایگانی اسناد الکترونیکی، رشد بهرهوری را به دلایل زیر تضمین میکند:
• ورود سریع اطلاعات به سیستم
• بازیابی ساده دادهها
• مقایسه خودکار کاغذ و رسانه دیجیتال
• ذخیرهسازی امن اطلاعات محرمانه
• حفظ ارتباط دادهها
• جلوگیری از مفقود شدن و آسیب دیدن اسناد
• ساده سازی تبادل مکاتبات الکترونیکی با شعب، شرکا
نرم افزار بایگانی اسناد الکترونیکی وظایف زیادی را انجام میدهد و به راحتی با ویژگیهای یک تجارت خاص سازگار میشود.
ویژگیهای اصلی یک نرم افزار بایگانی اسناد امن را میتوان به پنج بلوک تقسیم کرد:
سازماندهی جریان اسناد و تشکیل پرونده الکترونیکی
موضوع سازماندهی گردش کار را در نظر بگیرید. این عنصر کلیدی مدیریت شرکت است. استفاده از سیستم در درجه اول به دلیل در دسترس بودن قالبهای اسناد و فایلها و مسیرهای سفارشی برای عبور آنها، زمان پردازش اسناد را کاهش میدهد.
سناریوهای کاری میتوانند متفاوت باشند، اما، با وجود منطق پیچیده فرآیندها، نرم افزار بایگانی اسناد برای ایمنی و امنیت، همیشه برای کاربر نهایی روشن و آسان است زیرا او فقط وظایف و اسناد خود را میبیند.
انواع فرآیندهای مدیریت اسناد و جریان اسناد میتواند به شرح زیر باشد:
محصولات نرم افزاری بر اساس استانداردهای بین المللی ISO 9001 و مدل CMMI 3 ایجاد میشوند.
دسترسی از راه دور به اسناد
دسترسی از راه دور به اسناد و کنترل فرآیندهای تجاری امروزه برای تقریباً تمام سیستمهای مدیریت اسناد مبتنی برابر الزامی است. البته، گنجاندن تمام عملکردهای یک سیستم قدرتمند در یک برنامه تلفن همراه برای یک دستگاه تلفن همراه غیرممکن است. اما در واقع نیاز خاصی به این کار نیست. ویرایش اسناد از روی صفحه نمایش تلفن همراه غیرممکن است، این کار باید در لپ تاپ انجام شود.
اما با در دست داشتن یک برنامه محافظت از دادههای تلفن همراه که به شما اعلام میکند چه وظایف و اسنادی برای شما انجام شده است، شما این امکان را دارید که با مشاهده اسناد دریافتی در جریان روند قرار گیرید.
به عنوان مثال، میتوانید انجام وظایف خود را شروع کنید، مجریان مسئول پروژه را تعیین کنید یا روی یک سند توافق کنید، اجرای پروژه را به دیگری بسپارید، قراردادی که نیاز به توافق فوری دارد را بخوانید.
شرکتهایی که با راه حلهای مدیریت اسناد سر و کار دارند، توسعه، پیادهسازی و نگهداری EDMS را انجام میدهند. هر مشتری میتواند با در نظر گرفتن همه خواستهها، توصیههای حرفهای و انجام کار به موقع، روی یک رویکرد فردی حساب کند. علاوه بر این، بخش خدمات نرم افزار بایگانی اسناد هر شرکت، پشتیبانی اطلاعاتی، نگهداری و آموزش متخصصان را ارائه میدهد.
چگونه میتوان جریان اسناد و سایر فرآیندهای داخلی شرکت را به یک مکان از راه دور انتقال داد؟
ویروس کرونا برای همیشه نیست. بله، این یک چالش بزرگ برای همه است، برای مردم و تجارت. با این حال، مانند هر چالشی، فرصتهای جدیدی را نشان میدهد! و یکی از آنها چشم انداز کارآمدتر کردن تجارت است. به عنوان منبعی برای بهینه سازی اسناد شرکت، ما پیشنهاد میکنیم که فرآیندهای مدیریتی را در نظر بگیرید.
موضوع راه حل مدیریت حتی قبل از شیوع ویروس کرونا نیز مرتبط بود و امروز این یک گام ضروری برای شرکتهایی است که به دورکاری روی میآورند. مهم است که خود را به دانش مسلح کنید و با استفاده از ابزارهای مناسب و مدرن IT آن را به درستی پیاده سازی کنید.