یکی از مسائلی که امروزه شرکتها را نگران میکند، به اشتراک گذاری سریع و ایمن اطلاعات است. نیاز به اشتراک گذاری اطلاعات با شرکتهای خارج از سازمان و همچنین بین بخشهای مختلف در یک شرکت یا بین شرکتهای مختلف که متعلق به یک شرکت هستند، بسیار تکرار میشود.
به اشتراک گذاری اطلاعات در بسیاری از موارد برای موفقیت یک پروژه یک اصل اساسی است. به ویژه در مواردی که (پروژهها) دارای پیچیدگی متوسط یا زیاد هستند که تعداد زیادی از کاربران در آن با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و در آنجا اسناد پروژه عمیقاً در طول زمان تغییر میکنند.
بسیاری از شرکتها که با این مشکل روبرو شدهاند، از سیستمهای آنلاین برای ذخیره و به اشتراک گذاری اسناد استفاده میکنند، از جمله محبوبترین آنها Dropbox یا Google Drive است.
آیا استفاده از این ابزارها مشکل ما را حل میکند؟ به طورکلی، پاسخ منفی خواهد بود. داشتن یک نقطه دسترسی پرتکرار به دادهها تمام مسائل مربوط به توزیع اسناد را حل نمیکند. اگرچه بدیهی است، داشتن این نوع راه حلها بهتر از نداشتن آنهاست.
اولین چیزی که باید بدانیم نوع مشکلی است که با آن روبرو هستیم. این دیگر فقط مربوط به ارسال اسناد به گیرندگان آنها نیست، بلکه آنچه ما میخواهیم این است که مطمئن شویم آنها به درستی (اسناد را) دریافت کردهاند. ما به دنبال راهحلی مشابه راهحل تدارکات هستیم. ما باید بتوانیم در هر زمان، قابلیت ردیابی یک بسته را از زمان خروج از مبدا تا رسیدن به مقصد، از جمله جایی که از آن عبور کرده است، دنبال کنیم.
آنچه ما دنبال میکنیم فقط ارسال یک سند الکترونیکی نیست، بلکه اطمینان از دریافت آن است.
آیا نرم افزار های بایگانی اسناد به ما اجازه میدهند مشکلی را که در بالا توضیح داده شد حل کنیم؟ در اینجا پاسخ این است که «بستگی دارد». در بیشتر موارد، استفاده از راه حلهای مدیریت اسناد کافی نخواهد بود. فقط آن دسته از نرم افزار های بایگانی اسناد که دارای «ماژول انتقال» هستند اطلاعاتی را که ما به اشتراک گذاشتهایم دریافت میکنند.
هدف این است که اطلاعات به روز شده را در صورت نیاز به کاربران مختلف توزیع کرده و مکانیزمهایی را برای اطمینان از ارسال موفقیت آمیز اسناد و مدارک در اختیار داشته باشیم و مهمتر از همه، این است که بتوانیم در طول زمان نشان دهیم که این اطلاعات ارسال و دریافت شده است. این نکته آخر هنگامی مورد توجه قرار میگیرد که اختلاف نظر و سوء تفاهم در طول پروژهها بوجود آید.
مورد استفاده از توزیع اسناد
من یک مثال گویا ارائه میدهم که به ما در درک بهتر مشکل و راه حل آن کمک میکند.
یک شرکت ساختمانی را تصور کنید که در آن بخشهای مختلف برای انجام یک پروژه مشترک همکاری میکنند. در این نوع شرکتها، مقدار اسنادی که مورد استفاده قرار میگیرد، مانند برنامهها، قراردادها، تغییرات پروژه یا گزارشات، زیاد و در حال تغییر است.
افراد درگیر در پروژه باید به طور دائم با آخرین نسخه اسناد به روز شوند. به عنوان مثال، تغییرات برخی از برنامهها را در محل کار تصور کنید. این امر استفاده از ابزاری را ضروری میسازد که به افراد علاقه مند اجازه میدهد فوراً از وجود اسناد جدید مورد علاقهاشان در هنگام آمادهسازی کارشان مطلع شوند.
توزیع اطلاعات از (زمان ارسال توسط) مدیر سند باید یک فرایند کاملاً کنترل شده باشد. در غیر این صورت، ممکن است مانعی برای خود شرکت باشد. این امکان وجود دارد که از طرف خود مدیر، نقش خاصی برای تولید محمولهها (اسناد) طراحی شود. این بدان معناست که در هر زمان، شخصی مسئول اطلاعاتی است که باید به اشتراک گذاشته شود. روند تولید محمولههای اسناد سریع و آسان است و چندین مزیت را ارائه میدهد:
این شرکت ساختمانی که از این سیستم تحویل اسناد استفاده میکند، به همه تیم خود اجازه میدهد فوراً از هرگونه تغییر، اصلاح یا اضافه شدن جدید به پروژه اجرایی، یعنی هرگونه اطلاعات مرتبط با موفقیت پروژه، مطلع شوند. بنابراین، استفاده مشترک از اطلاعات، ترویج میشود و ما همچنین از استفاده خطرناک از اسناد منسوخ اجتناب میکنیم.
در میان ویژگیهای اساسی نحوه به اشتراک گذاری اطلاعات توسط نرم افزار بایگانی اسناد، ما باید موارد زیر را برجسته کنیم:
این قابلیت ردیابی یک ابزار کنترل قدرتمند است که اطلاعات ارزشمندی را به شرکت ارائه میدهد. اینکه بتوانید همیشه بدانید در چه زمانی و چه کسی اطلاعات را با چه کسانی به اشتراک گذاشتهاند. ثبت کلیه محمولهها، از جمله اسناد و نسخههای توزیع شده و اگر گیرندگان، این اطلاعات را به درستی دریافت کردهاند، در سیستم منعکس میشود.
با تمام این اوصاف، مدیر اسناد، مشکلات اصلی به اشتراک گذاری اطلاعات و ارائه یک سیستم توزیع را که دارای عملکرد، سریع و ایمن است مشخص میکند.