زمانهایی وجود داشته است که مشاغل از شانس و تلاش سخت برای تأمین رشد، استفاده میکردند. اکنون برای رونق کسب و کار، به تلاش ثابت و مداوم نیاز است. از ایجاد جایگاه خود در بازار گرفته تا حفظ آن، برای پیشرفت موفقیت آمیز کسب و کار به موارد دیگری بیش از فقط شانس نیاز است.
دادهها و اطلاعات خون خطوط تجارت میباشند. دانستن جزئیات مربوط به مصرف کننده و نگهداری مجموعه دادههای ثبت شده از آن، باعث میشود شرکت با کمک اطلاعات مربوطه، به صاحبان مشاغل کمک کند. به همین دلیل است که اکثر مشاغل توانایی تولید روزانه مقدار سرسام آور داده را دارند. اما فقط تولید داده مهم نیست. هرچه اطلاعات بیشتری تولید شود، به راهحل نرم افزاری مدیریت اسناد کارآمدتری نیاز است.
نرم افزار بایگانی چیست؟
به بیان سادهتر، نرم افزار بایگانی روشی خودکار برای سازماندهی، ضبط و دیجیتالی کردن ایمن اسناد و وظایف برای برچسب گذاری و تأیید یک کار کامل است. نرم افزار بایگانی الکترونیکی از طریق پروندههای تجاریِ شما برای ذخیره دادهها بر روی نرم افزار بایگانی اسناد (DMS) ابری کار میکند.
چرا اسناد در یک سازمان مهم است؟
طبق آمارهای اخیر در مورد سیستمهای تشکیل پروندههای ابری و مدیریت اسناد، از سال 2020، 86٪ صرفهجویی به خاطر مستند سازی انجام شده است. اکنون، این ارقام به وضوح نشان میدهد که چرا مستندسازی دیجیتالی برای یک سازمان ضروری است. نه تنها هزینه، وقت و تلاش اولیه را آزاد میکند، بلکه وقتی ذهنیت متخصصان تغییر کند که کاغذ بازی را بخشی از مشاغل خود ندانند، کل مسیر انجام عملیات تجاری کارآمدتر میشود.
هدف نرم افزار بایگانی چیست؟
هدف اصلی نرم افزار بایگانی، کارایی است. چیزی که بسیاری از مشاغل متوجه آن نیستند این است که کار سختی که آنها به عنوان بخشی از کار یک کارمند در نظر میگیرند در واقع اتلاف وقت است. بجای نشستن و انجام کارهای اداری، از استخدام مبتنی بر مهارت شما، میتوانند برای استراتژیک کردن حرکات تجاری خود استفاده کنند. فرآیند پر زحمت ارسال نمابر، جستجو، بایگانی و مدیریت دستی اسناد خاص میتواند تحت یک نرم افزار کارآمد مدیریت اسناد قرار گیرد. این کار نه تنها به صورت انجام خودکار گردش کار و تمام فرایندهای شما خواهد بود، بلکه چیزی فراتر از ذخیره سازی ابری نیز خواهد بود.
راهحلهای پیشرفته مدیریت اسناد میتواند تعداد زیادی پرونده کاغذی را در جریان و خارج از تجارت شما مدیریت کند. شما میتوانید آن زمان ارزشمند را به جای وظایف اداری که با پشتکار تمام به عنوان بخشی از شغل خود انجام میدهید، برای انجام آنچه در واقع نیاز شغلی شما و مبتنی بر مهارت است صرف کنید.
مزایای نرم افزار بایگانی چیست؟
مدیریت دادهها و اطلاعات یک کار چالش برانگیز است. بنابراین، اسناد و مدارك به عنوان یكی از مؤلفههای اساسی هر شركت نمیتوانند به تنهایی رها شوند و باید به طور مداوم مورد مراقبت و مدیریت قرار گیرند. بسته به نوع تجارت شما، محصولات نرم افزار بایگانی میتوانند مزایای خوبی را برای شما فراهم کنند. در اینجا چند مورد برتر از مزایای اصلی مدیریت اسناد وجود دارد که میتوانید انتظار داشته باشید نیازهای شما را برآورده کند.
1- کاهش در فضای ذخیره سازی
هرچه شرکت شما مستندات کاغذی بیشتری نیاز داشته باشد، فضای ذخیرهسازی بیشتری برای نگهداری آن نیاز دارید. در صورت، در نظر گرفتن فضا برای ذخیره اسناد کاغذی هزینه اضافی است، اما به همین راحتی ریشهکن میشود. یک راهحل دیجیتالی مبتنی بر نرم افزار برای مدیریت اسناد و مدارک شما، تمام آن چیزی است که شما به جای کابینه پرونده، فضای ذخیرهسازی، جعبهها یا سطل زباله برای دور ریختن هرگونه اطلاعات بی ربط نیاز دارید. به طور خودکار فضای دفتر را برای فعالیت های بهتر و پربارتر آزاد میکند. اگرچه اسنادی وجود دارد که به ذخیره سازی انبوه در قالب نسخههای چاپی احتیاج دارند، اما به راحتی میتوان بدون اینکه ظرفیت ذخیرهسازی سایت شما به خطر بیفتد آنها را خارج از سایت و در فضای انبار ذخیره کرد.
2- امنیت بهتر
بسیاری از شرکتها اطلاعات حساس را از طریق اسناد و مدارک خود ذخیره میکنند. به همین دلیل است که یک نرم افزار بایگانی مقررات امنیتی بهتری را در اختیار شما قرار میدهد که شما را از خطر و تهدید از دست دادن اطلاعات مهم و حیاتی حفظ میکند. نه تنها دسترسی آسان از راه دور به چندین مکان را فراهم میکند، بلکه میتوانید دامنههای کاربر را که مجاز به ویرایش سند هستند و اشتراک گذاری آن را تنظیم و کنترل کنید. همچنین، یک ویژگی اضافی از راهحل نرم افزار بایگانی اسناد (DMS) این است که مسیرهای ممیزی را پشت سر میگذارد. بنابراین اگر خواستید بدانید چه کسی سندی را برای اصلاح مشاهده یا ویرایش کرده یا به آن دسترسی پیدا کرده است، میدانید که این برای کاربر قابل پیگیری است.
3- انطباق نظارتی بهبود یافته
بارها اتفاق میافتد که یک سند برای یک بار استفاده نیست. یا باید سالانه مانند پروانه بهرهبرداری تنظیم شود یا میتواند منجر به سلب اجازه، جریمه نقدی و لغو فرصتهای شغلی شود. به همین دلیل است که به دلیل چنین انطباق نظارتی که باید انجام شود، اسناد جداگانه را نمیتوان به سادگی دور نگه داشت و فراموش کرد. آنچه که راهحلهای مدیریت اسناد در این زمینه انجام میدهد این است که سوابق قانونی را در سیستم ایمن نگه دارد و بر این اساس به شما یادآوری میکند که آن را در تاریخ سررسید به روز کنید. برنامهها را میتوان به راحتی خودکار و سفارشی کرد تا این الزامات را برآورده کنند.
4- بازیابی آسان اسناد
تصور کنید که مجبورید در یک اتاق بزرگ ذخیره سازی اسناد با پشتهها و انبوهی از پروندهها به دنبال پرونده یک سند باشید که همه در یک ردیف قرار دارند، و شما در جلسهای که در ساعت آینده برگزار میشود نیاز به ارائه اطلاعات حیاتی موجود در آن پرونده دارید. استرس زا به نظر میرسد، درست است؟ در نتیجه گیج کننده است که اگر بنگاههای اقتصادی ترجیح میدهند مسیر طولانیتری از کار شدید یک کارمند سخت کوش را برای بازیابی پروندههای مهم طی کنند، درحالیکه میتواند بلافاصله با کلیک یک دکمه اتفاق بیفتد. یک نرم افزار بایگانی، برنامه جستجوی کلمات کلیدی تصادفی شما را میگیرد و فایلی را که به دنبال آن هستید به شما ارائه میدهد.
5- همکاری بهتر بین تیم
نه تنها یک نرم افزار مدیریت اسناد، اسناد شما را ذخیره میکند، بلکه به شما امکان دسترسی فوری، ویرایش گزینهها و ویژگیهای مشترک بهتر برای نیروی کار و تیم شما را ارائه میدهد. همه اعضای تیم میتوانند در طی یک جلسه به اسناد موجود در سیستم عامل دسترسی پیدا کنند تا بدانند دقیقاً در مورد چه چیزی صحبت میشود و با قرار گرفتن در یک صفحه درک بهتری از مسائل دارند. این نه تنها باعث میشود که همه اعضای تیم در یک سطح مساوی از اشتراک اطلاعات قرار بگیرند بلکه یک با یک راهحل عالی مدیریتی شما را از چاپ یک سند به تعداد اعضاء هیأت مدیره و ارائه آن به صورت دستی در جلسه هیأت مدیره خلاص میکند.
6- بهبود پشتیبان گیری و بازیابی فاجعه
تصور کنید همه پروندهها و اسناد مهم خود را در آتش سوزی محل کار خود از دست بدهید. چنین وضعیتی قابل پیشبینی است زیرا وقوع بلایای طبیعی غیرقابل پیشگیری است. از زلزلهای که باعث سقوط سقف میشود تا فصل بارانهای موسمی که باعث جاری شدن سیل و غرق شدن مدارک شما میشود، هیچ بیمهای مانند داشتن پشتیبان قابل اعتماد که نسخههایی از همان اسناد را در اختیار شما قرار میدهد، خسارت را پوشش نمیدهد. به همین دلیل سیستمهای مدیریت اسناد به شما امکان میدهند یک راهحل پیشرفته برای تهیه نسخه پشتیبان و یک برنامه بازیابی فاجعه برای تمام پروندهها و اسناد مهم خود داشته باشید.
7- فواید نامشهود
علاوه بر تمام مزایای پاسخگویی که در بالا ذکر شد، چند مزیت نامحسوس وجود دارد که نرم افزار بایگانی را به هر نوع آن، به بخشی با ارزش و جدایی ناپذیر از روند هدایت کسب و کار شما تبدیل میکند. از خدمات نوشتن دانشگاهی گرفته تا فروشگاه تجارت الکترونیکی، یک نرم افزار آرشیو عالی باعث میشود همه مشاغل بهتر تنظیم شوند. در زیر پنج دلیل اصلی برای مدیریت دانش آورده شده است:
ویژگیهای نرم افزار بایگانی چیست؟
یک نرم افزار بایگانی کارآمد به دنبال ارائه مزایای ذکر شده در بالا از طریق ویژگیهای مدیریت اسناد زیر است:
1- شناسایی مخازن انواع اسناد
در مواردی که اسناد کاغذی در کابینتهای پرشده در فضای کار، در یک انبار اختصاصی یا یک بخش خاص ذخیره میشوند، یک سند الکترونیکی به راحتی میتواند در یک رایانه رومیزی محلی هر کاربر، منابع انسانی و کارمندان ذخیره شود. اتصال آنها از طریق یک سرور متمرکز به یک مخزن اسناد اختصاصی است. انتظار می رود که یک نرم افزار بایگانی خوب نشان دهد که یک سند در کجا ذخیره میشود، از کجا میتوان به آن دسترسی داشت و حتی سند را با اجرای یک فرمان تولید کرد.
2- یک سیستم طبقه بندی شده برای اسناد ایجاد میکند
دیگر مرتب سازی دستی پروندهها یا نگهداری آنها در بخشهای مختلف با توجه به ارتباط آنها وجود ندارد. اکنون یک نرم افزار بایگانی اسناد (DMS) مرتب سازی را برای شما انجام میدهد و به شما کمک میکند تا اسناد خود را به ریزترین جزئیات طبقه بندی کنید که متفاوت از دیگری است. شما به راحتی میتوانید یک سیستم سلسله مراتبی ایجاد کنید که مرور یک سند خاص را تسهیل کند و به موقع به یک بازیابی سند کارآمدتر از طریق یک برنامه موتور جستجو کمک کنید.
3- قوانین و الگوهایی برای ایجاد و اصالت بهتر
میتوانید از الگوهای مختلف استفاده کرده و یک سند اصلی در بستر نرم افزار ایجاد کنید. سپس میتوانید فرایند مدیریت اسناد را طی کنید و یک قانون کنترل شده تنظیم کنید که چه کسی میتواند آن را مشاهده کند، به آن دسترسی پیدا کند و متناسب با آن ویرایش کند. چنین ویژگی به شما کمک میکند تا سند خود را ایمن و اصلی نگه دارید تا از نشت و دسترسی غیرمجاز خارج شود. به راحتی میتوانید سندی را که تحت نظر کنجکاوی قرار دارد و ممکن است بخواهد از آن سوء استفاده شود را کنترل و ردیابی کنید.
4- ابزاری برای تعیین سندی متناسب با فرایندهای تجاری
یک نرم افزار بایگانی عالی باید ابزارهایی برای هشدار و زمان بندی داشته باشد که اسناد خاصی را که نیاز به تأیید، تنظیم یا هرگونه تصمیم پیش شرط دیگری دارند، نمایش دهد. علاوه بر این، یک نرم افزار بایگانی اسناد به همه یا به طور خاص به یک شخص مربوطه برای بازگشت به سند هشدار میدهد و جزئیات غیرضروری را با همه بینندگان به اشتراک نمیگذارد. حتی به عنوان یک واحد سرور متمرکز برای ارسال اطلاعیهها و هشدارهای مهمِ مربوط به همه، کار خواهد کرد.
5- خط مشیها و رویههای خاص بایگانی
این ویژگی منجر به انجام کارها در یک محیط کنترل شده میشود. یک نرم افزار بایگانی توسط کنترل کننده، مدیر و مدیرکل، در مورد نحوه برخورد با ایجاد اسناد قدیمی که ممکن است در حال حاضر مهم نباشد، دارای سیاستها و رویههای سختگیرانهای است که بخشی از مجموعه دادههای مربوط به تجارت میباشد. این اسناد بایگانی میشوند و دسترسی کنترل شده دارند و یا حتی اگر دیگر مفید نباشند ممکن است بدون هیچ سابقه دیگری برای همیشه از بین بروند.
6- امکانات برای بازیابی سریع
دلیل اجرای نرم افزار مدیریت اسناد عمدتاً صرفه جویی در وقت و افزایش بهرهوری است که در ابتدا هدف اصلی هر نرم افزار بایگانی موثر است. هر امکان یا ویژگی که بتواند روند بازیابی را آسان و کارآمد کند این مزیتی است که میتوانید بین انواع مختلف نرم افزار نرم افزار بایگانی تفاوت قائل شوید. بهترین حالت، موتور جستجو و سیاست کلمات کلیدی برای بازیابی دستور در هر زمان از روز است.
7- رویههای امنیتی پیشرفته برای جلوگیری از دسترسی غیر مجاز
به غیر از تمام ویژگیهایی که برای کنترل روند تجارت و ایجاد یک محیط امن و قابل ردیابی به آنها اضافه میشود، روشها و ویژگیهای امنیتی پیشرفتهای وجود دارد که شما را قادر میسازد تا یک تجارت منظم را انجام دهید. به شما امکان میدهد مسیرهای ممیزی داشته باشید که میتوان آنها را در آخرین کاربر جستجو کرد و به شما دقیقاً میگوید که در صورت وجود هرگونه نقض داده، کدام کاربر، به کدام پرونده و برای چه چیزی دسترسی پیدا کرده است.
در مجموع؛
در مجموع، یک نرم افزار بایگانی برای صرفه جویی در تلاش، وقت و هزینه منابع بسیار ارزشمند است. این نه تنها برای کاهش هزینههای عملیاتی ارزشمند است، بلکه باعث ایجاد تعامل بهتر با کارمندان و روابط مشتری و همچنین یک دفتر بدون کاغذ میشود. بسیاری از مشاغل و شرکتهای جهانی در حال حاضر یک برنامه کارآمد DMS را به خوبی تاسیس و انجام دادهاند. از مشاغل محلی که دارای سابقه طولانی هستند تا استارت آپ های کوچک خصوصی، از مزایای سفارشی نرم افزار بایگانی که میتواند ارائه دهد استقبال می کنند و رشد تجاری خود را در کمترین زمان مشاهده می کنند.